Ogólne zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z Internetu
- Nie udostępniaj w internecie swoich danych osobistych (data urodzin, imiona zwierząt domowych, nazwy szkół do których uczęszczano) ponieważ w ten sposób możesz przekazać wszystkie dane potrzebne do odgadnięcia hasła lub pytań pomocniczych. Pamiętaj, że cyberprzestępcom zależy na jednym: ostatecznie okraść Cię z pieniędzy.
- Nie klikaj w linki przekazane w podejrzanej wiadomości e-mail lub wiadomościach tekstowych (SMS).
- Uważaj na nietypowe załączniki w wiadomościach e-mail. Jeśli nie masz pewności, nie otwieraj ich. Nigdy nie otwieraj załącznika do wiadomości e-mail od osoby, której nie znasz.
- Dokładnie sprawdź adres e-mail, URL i przanalizuj pisownię użytą w każdej korespondencji. Oszuści wykorzystują drobne różnice w nazwach domen, aby oszukać ofiarę i zdobyć jej zaufanie. Często błąd stylistyczny, gramatyczny, ortograficzny świadczy o tym, że masz do czynienia z oszustem. Maile służbowe z konta gmail? Raczej wątpliwe...
- Jeśli to możliwe, osobiście weryfikuj wnioski o płatność i zakup. Najlepiej zrobić to poprzez inne medium komunikacyjne, np. dzwoniąc do tej osoby. Wszelkie zmiany numeru konta lub procedur płatności należy zweryfikować z osobą zgłaszającą żądanie.
- Pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności, jeśli autor wiadomości wywiera presję i nalega, aby działać szybko. Takie zachowanie powinno dać Ci do myślenia, że być może masz do czynienia z próbą oszustwa.
- Uważaj na oszustów działających w serwisach sprzedażowych olx, allegro. Częstym oszustwem jest próba pobrania płatności poza systemem i kontakt przez Messengera w celu ustalenia "dalszych kroków w celu kupna-sprzedaży"
- Pamiętaj, że banki nigdy nie proszą o potwierdzenia Twoich danych i hasła poprzez pocztę elektroniczną lub "specjalną" stronę (link) do panelu logowania. Zazwyczaj hasło do Twojego banku jest maskowane, więc jeśli proszą Cię o podanie całego hasła, to możesz być pewien, że masz do czynienia z oszustwem.
- Stosuj różne hasła dla różnych usług: inne dla kont e-mail, inne do mediów społecznościowych, inne do komputera.
Zalecenia dotyczące pracy zdalnej
- Nie używaj prywatnego komputera do celów służbowych.
- Komputer służbowy do pracy zdalnej musi mieć aktywne i stabilne połączenie z Internetem, nie polecamy łącz telefonii komórkowej GSM ze względu na długi czas opdowiedzi sieci komórkowej. W przypadku korzystania z domowej sieci WiFi sugerujemy połączenie się z routerem przewodem, ew. umiejscowienie komputera w podbliżu routera WiFi.
- Zabezpiecz swoją domową sieć WiFi silnym hasłem (min. 12 znaków, w tym cyfry i znaki specjalne).
- Wyłącz zdalny dostęp do routera domowego. Aktualizuj jego oprogramowanie systemowe.
- Nie korzystaj z sieci WiFi, które nie wymagają podania hasła (tzw. otwartych sieci).
- Nie zapisuj haseł i nie korzystaj z opcji „zapamiętaj mnie”.
- Zapewnij sobie komfort pracy bez udziału osób postronnych.
- Nie korzystaj z prywatnej poczty elektronicznej do przesyłania plików służbowych.
- Nie przenoś plików z użyciem pendrive’a, użyj VPN i dysków sieciowych.
- Nie pożyczaj komputera (a w szczególności Twojego zalogowanego konta!) innym osobom.
- Zamykaj komputer po zakończonej pracy (pamiętaj o „zamykaniu” nie „usypianiu” czy „hibernowaniu”).
Kilka kroków do uzyskania połączenia z siecią komputerową WUP poprzez VPN
- włącz komputer, zaloguj się i połącz się z domową siecią (np. poprzez WiFi)
- odczekaj ok. 10 minut, aż program Zabezpieczenia Windows (reprezentuje go biała lub niebieska ikona tarczy w prawym dolnym rogu ekranu) sprawdzi status zabezpieczeń Twojego komputera. W przypadku, kiedy ikona programu wskaże konieczność wykonania jakiejś akcji, podążaj za wskazówkami programu. Czasem może to być np. konieczność otwarcia systemu antywirusowego i pobrania najnowszych aktualizacji bazy wirusów
- sprawdź w przeglądarce, czy otwierają się strony typu google.pl lub allegro.pl
- uruchom program Forticlient instrukcja 1, aby zestawić połączenie VPN z siecią WUP, do logowania użyj swojego aktualnego hasła logowania do systemu Windows
- jeśli połaczenie się nawiąże, sprawdź, czy w przeglądarce można uruchomić EZD. Wpisz w pasek adresu: https://ezd.wup-krk.pl
Po prawidłowym zalogowaniu się do Forticlient, możemy korzystać z usług IT dostępnych w systemie informatycznym WUP. (np. EZD, RCP, Viator, dyski "sieciowe")
W przypadku korzystania z Zoom lub innych form e-spotkań zdalnych, zakończ połączenie z VPN.
Do jakich usług IT mam dostęp w czasie pracy zdalnej?
Będąc połączonym z siecią WUP poprzez Forticlient możemy:
- od razu mieć dostęp do dysków sieciowych. Wpisz w eksploratorze Windows \\nas01\Zespoly lub \\nas01\Pisma lub \\nas01\Kosz lub \\nas01\Profiles lub wykorzystaj stworzone do tego celu skróty na pulpicie
- od razu mieć dostęp do EZD. Wpisz w adres przeglądarki: https://ezd.wup-krk.pl
Niektóre usługi jak np. poczta e-mail, BIP nie wymagają łączenia się z siecią WUP przez VPN tj. program Forticlient.
Jakie są typowe problemy podczas łączenia się zdalnie z systemem informatycznym WUP?
- brak dostępu do Internetu (upewnij się, czy możesz otworzyć jakiekolwiek strony www)
- Forticlient nie loguje się, nie przechodzi 45%: Twój komputer nie przeszedł sprawdzania stanu zabezpieczeń w programie Zabezpieczenia Windows. Czasem konieczne jest wykonanie akcji, np. otwarcie programu antywirusowego i ręczne pobranie aktualizacji bazy wirusów
- Forticlient nie loguje się, nie przechodzi 85%: brak dostępu do Internetu lub błędny login/hasło
- Forticlient nie loguje się, nie przechodzi 98%: ponów próbę za 5 minut
- połączyłeś(aś) się przez Forticlient, ale komputer nie może połączyc się z EZD (połącz się ponownie przez Forticlient), możliwy brak uprawnień - skontaktuj się z IT
- połączenie zdalne z siecią (VPN) jest ciągle "zrywane" (połącz się z routerem kablem, aby uniknąć problemów ze swoją domową siecią WiFi, reklamuj swoje łącze Internetowe u swojego dostawcy Internetu
W przypadku problemów skontaktuj się z Zespołem IT (126198504, 126198404, 126198506, 126198507).
Czasem będzie konieczne połączyć się z z Twoim komputerem, aby pomóc Ci zdalnie rozwiązać problem techniczny. Pracownik IT moze poprosić Cię o uruchomienie specjalnego programu do zdalnej pomocy instrukcja uruchomienia programu do zdalnej pomocy. Warunkiem jednak jest aktywne połączenie z Internetem Twojego komputera.
Uwaga, obowiązują Cię zapisy Regulaminu Pracy oraz Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym (i jej skrótem w postaci Instrukcji użytkownika).